Hoogtechnologische zeebonken
Voel je je aangetrokken door de zee? Dan is een job bij de Marine iets voor jou. Zowel in de Noordzee als internationaal zal je instaan voor de veiligheid van de open wateren. Defensie zet bovendien ook duikers in, hier bieden we opleidingen aan die je enkel bij ons kan volgen.
Je komt terecht in een hoogtechnologische wereld die constant evolueert. Je werkt samen in een hecht team waarmee je elke storm kan trotseren. Sluit je aan bij onze Marine en maak een wereldwijde impact. Bij de Marine vind je jobs zowel aan boord als aan wal.
Jouw uitdagingen samengevat
Instaan voor de controle en veiligheid op de Noordzee, overal ter wereld inzetbaar voor de functies aan boord, samenwerken op topniveau, werken in een hoogtechnologische omgeving.
Enkele topjobs
Onze jobs zijn beschikbaar met of zonder diploma en zonder voorafgaande werkervaring: duiker, drone operator, nautische dienst, navigatie, masteropleiding nautische wetenschappen (betaald studietraject).
Mogelijke werkplekken
Onze maritieme specialisten hebben de mogelijkheid om op talrijke locaties te werken, afhankelijk van hun specialisatie: Zeebrugge, Brugge, Oostende, Evere, op zee, enz...
Helaas, we vinden geen resultaten voor jouw zoekopdracht. Verbreed je zoekopdracht een beetje of schakel enkele filters uit.
Toch niet jouw ding? We hebben nog veel jobs in andere domeinen die je misschien wel aanspreken. Of scroll eens door al onze vacatures om te kijken wat jou aanspreekt.
Werken bij Defensie is niet zomaar een job, het is een missie. Soms zal je verder moeten gaan dan je zelf wist dat je kon. Maar daar krijg je ook veel voor terug: voldoening, vrienden voor het leven, het gevoel dat je een verschil maakt.
Aantrekkelijk loon
Je had het waarschijnlijk al gehoord, maar er zijn werkgevers die meer betalen dan je krijgt bij Defensie. Dat is zeker waar. Er zijn er ook heel wat die slechter betalen. Ook dat is waar. Je wordt er niet rijk van, maar je kan wel zeker zijn dat je goed je boterham verdient. En met extra premies voor operaties en gespecialiseerde taken kan je toch al gauw een aardig spaarpotje opzijzetten.
Een overzicht van de basiswedden, premies, toelagen en vergoedingen vind je hier.
Afwisseling en uitdaging
Routine, dat is niks voor jou. Vandaag op oefening, morgen sport, volgende maand in het buitenland. En voor elk van die dingen ga jij tot het uiterste. Want je houdt wel van een uitdaging. Jij houdt ervan het maximale uit jezelf te halen.
Unieke ervaringen
Dit is geen nine to five job. Je ziet meer van de wereld dan in andere jobs en doet steeds nieuwe ervaringen op. “Hoe was je dag?”, geeft bij jou iets andere antwoorden dan bij de meeste van je vrienden.
Loïc (23), Elektromecanicien (ondersteuningssystemen)
John (47), Onderofficier Artillerie
Elisabeth (30), Officier arts
Florent (27), Mechanieker auto en vrachtwagen
Jessica (30), Onderofficier kok
Marvin (28), Onderofficier technieker elektronica en optronica
Sander (32), Onderofficier navigatie
Pablo (41), Burger technisch tekenaar
Stephan (41), Piloot
Sarah (29), Burger jurist
Arne (24), Onderofficier maritieme verbindingen
Tom (32), duiker/ontmijner
Ruben (43), Officier reservist chirurg
François (25), Elektromecanicien (voertuigen)
Mégane (27), Magazijnier
Jurgen (30), Onderofficier Paracommando
Frédéric (45), Frédéric, reservist verbindingsofficier bij de marine
Kevin (31), Ambulancier Paracommando
Kevin (24), Soldaat technicus vliegtuigen
Niels (27), Vliegveldbrandweer
Dieter (21), Infanterist
Sam (25), Soldaat kannonnier
Matthias (33), Officier tandarts
Cédric (30), Beheerder wisselstukken
Rodolphe (21), Onderofficier inlichtingen
François (25), Officier maintenance manager
Wendy (33), Radar/sonar operator
Laura (25), Officier luchtgevechtsleidster
Lori (21), Matroos
Kervan (38), Opleider van rekruten Paracommandos
Sophy (21), Officier ingenieur
Fred (37), Onderofficier CBRN
Chris (25), Officier dek Marine
Sigrid (28), Luchtverkeersleider
Alexander (23), Officier ICT system engineer
Guillaume (32), Instructeur bij de Marine
Thierry (35), Burger Cyber Security Expert
Stéphane (37), Student reservist onderofficier ICT
Maxime (29), Onderofficier munitie technieker
Katrijn (26), Officier kinesitherapeute
Yannick (35), Onderofficier Infanterie
Thomas (24), Onderofficier vliegtuigtechnicus
Michel (50), Hulptechnicus
Fabrice (33), Soldaat CBRN
Rémi (32), Officier burgerlijk ingenieur
Arnaud (38), Bachelor Avionics
Sara (24), Onderofficier medisch laboratorium technoloog
Xavier (35), Technisch officier Marine
Pieter (28), Force Protection
Didier (34), Bachelor in Verpleegkunde
Johan (28), Verantwoordelijke communicatie en netwerken
Axel (36), Technicus communicatie en informatiesystemen
Joyce (32), Onderofficier ICT
Céline (32), Geneesheer
Tom (19), Elektromecanicien (voertuigen)
Tom (25), Ambulancier Paracommando
Hoeveel je bij Defensie verdient hangt niet alleen af van je wedde op basis van graad en anciënniteit. Er bestaan bovendien verschillende premies die je basiswedde gevoelig zullen laten stijgen. Een overzicht van de basiswedden, premies, toelagen en vergoedingen vind je hier.
Let wel: de juiste berekening van de wedde hangt af van je familiale situatie en kan dus verschillen met de vermelde bedragen. Salarissen, toelagen, premies en vergoedingen kunnen ook in de loop van het wervingsjaar wijzigen in functie van index-, en andere aanpassingen.
In functie van de vormingskalender kan de inlijving uitzonderlijk op een later moment worden toegestaan. U neemt best contact op met het contactcenter werving via e-mail CTCN@mil.be of via 0800 33348 (gratis) die de mogelijkheden met de commandant/directeur van het opleidingsorganisme zal bekijken.
Als je ingeschreven bent voor een andere wervingssessie en de wachttermijn is verstreken, dan kan je proberen om je resultaat te verbeteren.
De wachttermijn bedraagt één maand voor de fysieke proeven, acht maanden voor de psychotechnische proeven en 22 maanden voor de cognitieve en psychomotorische proef (enkel voor piloot, air traffic controller, air defence controller en unmanned aerial vehicle).
Opgelet: het laatste resultaat telt, ook al is dat slechter dan het oorspronkelijke.
Voor de academische en de beroepsproeven kan je je resultaten niet verbeteren. Die proeven vinden jaarlijks plaats.
Nee, er bestaat geen schakelprogramma dat toegang verleent tot de mastercycli (ingenieurswetenschappen of sociale en militaire wetenschappen) van de Koninklijke Militaire School. De opleiding is te specifiek en je hebt een te een grote achterstand in verband met de militaire vorming.
Ja, maar dit is enkel mogelijk voor industrieel ingenieurs en het medisch-technisch korps, via de aanvullende werving. Daarvoor moet je minstens geslaagd zijn voor het eerste jaar van de bachelorcyclus.
De academische bachelor moet uiteraard aansluiten op de mastercyclus die je wil volgen. Om met een professionele bachelor aan een mastercyclus te beginnen, moet je eerst geslaagd zijn in het schakelprogramma voor die mastercyclus.
Ja. De straffen voor (verkeers)overtredingen (negeren stoplicht, fout parkeren, ...) behoren tot de categorie van de politiestraffen. Ze hebben geen invloed op het behoud van je morele hoedanigheden.
Ja, voor zover dat:
je niet veroordeeld werd tot drie of meer maanden gevangenisstraf (ongeacht de reden), met uitzondering van verkeersovertredingen.je niet veroordeeld werd (ongeacht de strafmaat) voor feiten zoals diefstal, heling, oplichting, frauduleus faillissement, aanranding van de eerbaarheid, bederf van een minderjarige, prostitutie, ...
Ja, zowel op het gebruik van verdovende, kalmerende als stimulerende middelen. Defensie hanteert een nultolerantie wat betreft druggebruik.
Opgelet! Sommige drugs zijn tot MEERDERE weken na inname nog steeds opspoorbaar.
Nee. Je kan je vorming voortzetten en tegelijkertijd solliciteren voor een hogere personeelscategorie.
Opgelet! Als je niet slaagt voor die hogere vorming, dan is je reïntegratie in de oorspronkelijke personeelscategorie mogelijk, maar geen recht!
Ja, voor zover er minstens twaalf maanden verlopen zijn tussen de dag dat je Defensie hebt verlaten en de dag dat je je opnieuw hebt ingeschreven in dezelfde of een hogere categorie.
Je moet vanzelfsprekend nog steeds aan alle andere voorwaarden voldoen.
Ex-militairen moeten ook aan nog andere voorwaarden voldoen (militair verleden).
Ja. Tatoeages op het hoofd en in de nek of hals moet je wel laten verwijderen tegen de dag van de inlijving.
Zodra je zeker bent dat je al je selectietesten met succes kan afleggen. Je moet wel rekening houden met de uiterste inschrijvingsdatum van je kandidatuur.
Een medische burgerexpertise is niet vereist om medisch beroep aan te tekenen. Maar de expertise moet wel in orde zijn voor de medische beroepscommissie samenkomt.
De medische burgerexpertise dient uiteraard om het tegendeel aan te tonen van de oorspronkelijke medische beslissing.
Tijdens een grondig oftalmologisch onderzoek wordt je zicht nagegaan. Verzicht van 7/10 is toegelaten, na optische correctie (met bril of lenzen) moet wel 10/10 gehaald worden met elk oog afzonderlijk.
Verder wordt je nachtzicht gecontroleerd. Oogimplantaten, kleurenblindheid en laserbehandelingen leiden tot uitsluiting.
Er is geen vaccinatieplicht bij de selectieprocedure noch bij de inlijving, maar Defensie hecht veel belang aan een coronavaccinatie voor de operationaliteit van de organisatie. Defensie leidt mensen op om ingezet te worden in het binnen- en buitenland, voor deelname aan dergelijke operaties of oefeningen is het daarom wel verplicht om gevaccineerd te zijn.
Je moet minstens aan de leerplicht voldaan hebben op de dag van de inlijving.
Wanneer eindigt de leerplicht?
Er zijn verschillende leeftijdsdrempels, afhankelijk van de functie. Ze staan steeds vermeld op de vacature.
Er is ook een verschil tussen de vacatures als reservist (waar je ouder mag zijn) en de vacatures voor beroepsmilitair.
Check dus altijd goed of je nog binnen de leeftijdsvoorwaarden valt.
Voor de meeste militaire vacatures heb je geen rijbewijs nodig. Als je solliciteert voor een functie als chauffeur, wordt er vaak wel een rijbewijs B of C gevraagd.
Opgelet: dit is nog steeds een rijbewijs voor voertuigen met handgeschakelde versnellingsbak.
Opmerking: de meeste jobs als chauffeur vragen een minimum lichaamslengte van 1,60 m hetgeen afwijkt van onze algemene vereiste van minimaal 1,52 m.
Wij helpen je graag verder. Wil je deelnemen aan een van onze activiteiten? Bekijk dan zeker eens onze agenda.