Organisatie
De dreigingen waaraan het personeel en de schepen worden blootgesteld, kennen een continue verandering. De technische evolutie laat zich ook voelen in de maritieme wereld en dat vertaalt zich, ook vandaag nog, in de aanwezigheid of de plaatsing van (moderne) mijnen. Om de veiligheid en bevaarbaarheid van onze waterlopen en havens te garanderen, is het dan ook cruciaal om over een mijnenbestrijdingscapaciteit te beschikken. Op die manier beschermen we onze vrije handel en economie.
In mei 2019 werd het contract voor 12 nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen ondertekend met Belgium Naval & Robotics (BNR). Het gaat om een gemeenschappelijk vervangingsprogramma voor België en Nederland waarbij ons land de leiding heeft. De helft van de vaartuigen zijn bestemd voor de Nederlandse Marine.
Het schip zal een bereik krijgen van meer dan 3500 zeemijlen, zal langdurig 15 knopen kunnen varen en een dertigtal dagen op zee kunnen blijven. Met een lengte van 82,6 meter, een breedte van 17 meter en een beladen verplaatsing van 2800 ton kunnen de schepen tot 63 personen herbergen, waarvan 33 personen vaste bemanning.
Eind november 2021 werd de kiel van het eerste schip gelegd in het Franse Concarneau en werden ook de namen bekend gemaakt van de zes nieuwe schepen. De Belgische schepen kregen de namen BNS Oostende, BNS Tournai, BNS Brugge, BNS Liège, BNS Antwerpen en BNS Rochefort. Deze steden werden gekozen ter wille van hun belang in de Belgische maritieme wereld en om historische redenen.
Een systeem voor het te water laten en recupereren van een onbemand oppervlaktevaartuig (USV). De nieuwe schepen zullen elk twee van deze systemen hebben, een aan bakboord en een aan stuurboord. Een onbemand oppervlaktevaartuig zal in elk van hen worden gehuisvest en binnengetrokken worden in een centrale hangaar. In deze hangaar zullen tevens de gesleepte drones en sonars opgeslagen worden.
Elk van deze nieuwe schepen zal twee onbemande oppervlaktevaartuigen (USV) hebben van dit type, de ECA Inspector 125. Ze hebben een lengte van 12,5 meter en een laadvermogen van maximaal 18 ton. Ze zijn ontworpen om een gesleepte sonar of een autonoom onderwatervaartuig (AUV) in te zetten voor mijndetectie, of voor de identificatie en neutralisatie van gedetecteerde mijnen.
30 november 2016
België, via zijn strategisch plan, en Nederland ondertekenen de intentieverklaring (LOI - Letter Of Intent) om nieuwe technologieën te integreren in een toekomstige mijnenbestrijdingscapaciteit.
8 juni 2018
De Belgische en Nederlandse ministers van Defensie ondertekenen het Memorandum Of Understanding (MoU).
15 maart 2019
Bevestiging door de Ministerraad.
Mei 2019
België en Nederland ondertekenen het contract met Belgium Naval Robotics & Robotics waarbij België de leiding heeft.
23 oktober 2019
System Requirements Review. Deze validatie dient als basis voor de lancering van het ontwerp van het schip en zijn systemen, evenals de drones.
Mei 2020
System Funtional Review. De validering van de functionele en architecturale studies van alle scheepssystemen (computernetwerken, cyberarchitectuur, elektrische installaties, voortstuwing, … )
Einde 2020
Validatie van de ontwikkeling van het hoofdgebouw, de gedetailleerde indeling van de compartimenten en ruimtes, de drones, hun missiesysteem en bijhorende verwerkingssoftware, en de specifieke ontwikkeling van het gevechts- en mijnenbestrijdingssysteem.
19 juli 2021
De eerste staalplaten worden gesneden op de Poolse scheepswerf CRIST S.A. in Gdynia.
30 november 2021
In het Franse Concarneau wordt de kiel gelegd van het eerste Belgische schip: de Oostende. Dit gebeurt in aanwezigheid van de top van de Belgische, Nederlandse en Franse Marine. Daarnaast wordt er een herinneringsmunt van de stad Oostende op de bodem van het schip gelast. De bouw van de vaartuigen is hiermee echt gestart.
15 juni 2022
De bouw van het eerste Nederlandse mijnenbestrijdingsvaartuig gaat van start.
2024
Oplevering BNS Oostende.
2030
Geplande levering alle schepen.
De schepen worden in Bretagne (Frankrijk) gebouwd en geïntegreerd. De eerste levering is gepland voor eind 2024, in de haven van Zeebrugge. Volgens de huidige planning wordt verwacht dat alle schepen tegen 2030 klaar zullen zijn. Belgium Naval & Robotics opende in juni 2022 ook een site in Oostende, waar tegen 2030 ongeveer 100 marine-, onderwater- en bovengrondse drones zullen worden geproduceerd. In 2024 zullen de eerste geleverd worden.
De nieuwe vaartuigen zullen uitgerust zijn met meer dan honderd onbemande systemen (‘toolboxen’) die in de lucht, op en onder water kunnen worden ingezet, en die volledig zijn toegespitst op mijnenbestrijding. De inhoud van deze toolboxen zal worden aangepast aan de noden van een oefening of een operatie.
Tot op heden moesten mens en materieel het mijnenveld betreden om te worden geruimd. Dankzij de nieuwe schepen kan dit worden vermeden en zullen de drones mijnenjagen of –vegen, terwijl de bemanning op afstand op het moederschip blijft.
Mijnbestrijding zal niet alleen onder alle weersomstandigheden en op grote diepte moeten worden uitgevoerd, maar ook in al onze strategische belangengebieden: Defensie neemt immers deel aan de internationale NATO-groepen “Standard Nato Mine Counter Measures Group" (SNMCMG). Behalve mijnenbestrijding kunnen de schepen ook ingezet kunnen worden voor bijvoorbeeld noodhulp.
Onze veiligheid begint in het buitenland. Daarom geven honderden militairen dagelijks het beste van zichzelf in operatiegebieden over de hele wereld.
Onze missie in
Sinds 2014 zijn de relaties met Rusland opnieuw gespannen. De NAVO versterkt haar aanwezigheid in Oost-Europa om zo haar vastberadenheid te tonen, zowel op land (Enhanced Forward Presence), in de lucht (Baltic Air Policing) als op zee (Standing NATO Mine Countermeasures Group). Op 24 februari 2022 werd met de Russische inval in Oekraïne duidelijk dat de inspanningen van de NATO niet overbodig zijn.
Onze missie Oost-EuropaOnze missie in
De Dienst voor Opruiming en Vernietiging van Ontploffingstuigen (DOVO) heeft haar hoofdkwartier in Oud-Heverlee. Ze staat in om achtergebleven munitie en niet-ontplofte explosieven op te ruimen, te neutraliseren en te ontmantelen.
Onze missie België: DOVOOnze missie in
Onze Luchtcomponent bewaakt samen met Nederland permanent het luchtruim boven de Benelux. Een radarsysteem en -operatoren houden een oogje in het zeil. Om België en zijn inwoners te beschermen, kunnen jachtvliegtuigen verdachte toestellen in het luchtruim onderscheppen, controleren en desnoods neutraliseren.
Onze missie de Benelux: QRAWerken bij Defensie is niet zomaar een job, het is een missie. Soms zal je verder moeten gaan dan je zelf wist dat je kon. Maar daar krijg je ook veel voor terug: voldoening, vrienden voor het leven, het gevoel dat je een verschil maakt.
Work/life balance
Eerlijk: je zal soms drukke periodes hebben of niet veel thuis zijn. Omdat je je voorbereidt op een opdracht, of op opdracht bent. Tussenin heb je ook rustigere periodes.
Unieke ervaringen
Dit is geen nine to five job. Je ziet meer van de wereld dan in andere jobs en doet steeds nieuwe ervaringen op. “Hoe was je dag?”, geeft bij jou iets andere antwoorden dan bij de meeste van je vrienden.
Teamwork
Je staat er nooit alleen voor. Er staan steeds collega's naast jou op wie je kan bouwen. En samen een uitdaging aangaan, dat schept een onvergetelijke band.
Céline (32), Geneesheer
Cédric (30), Beheerder wisselstukken
Lori (21), Matroos
Dieter (21), Infanterist
Jurgen (30), Onderofficier Paracommando
Tom (19), Elektromecanicien (voertuigen)
Yannick (35), Onderofficier Infanterie
Sam (25), Soldaat kannonnier
Fred (37), Onderofficier CBRN
François (25), Officier maintenance manager
Maxime (29), Onderofficier munitie technieker
Laura (25), Officier luchtgevechtsleidster
Pieter (28), Force Protection
Rémi (32), Officier burgerlijk ingenieur
Michel (50), Hulptechnicus
Marvin (28), Onderofficier technieker elektronica en optronica
Guillaume (32), Instructeur bij de Marine
Katrijn (26), Officier kinesitherapeute
Stephan (41), Piloot
Thierry (35), Burger Cyber Security Expert
Didier (34), Bachelor in Verpleegkunde
Wendy (33), Radar/sonar operator
Loïc (23), Elektromecanicien (ondersteuningssystemen)
Tom (25), Ambulancier Paracommando
Sara (24), Onderofficier medisch laboratorium technoloog
John (47), Onderofficier Artillerie
Chris (25), Officier dek Marine
Johan (28), Verantwoordelijke communicatie en netwerken
Pablo (41), Burger technisch tekenaar
Tom (32), duiker/ontmijner
Arne (24), Onderofficier maritieme verbindingen
Kevin (31), Ambulancier Paracommando
Sophy (21), Officier ingenieur
Kervan (38), Opleider van rekruten Paracommandos
Florent (27), Mechanieker auto en vrachtwagen
Ruben (43), Officier reservist chirurg
Sarah (29), Burger jurist
Thomas (24), Onderofficier vliegtuigtechnicus
Sander (32), Onderofficier navigatie
François (25), Elektromecanicien (voertuigen)
Rodolphe (21), Onderofficier inlichtingen
Axel (36), Technicus communicatie en informatiesystemen
Joyce (32), Onderofficier ICT
Niels (27), Vliegveldbrandweer
Kevin (24), Soldaat technicus vliegtuigen
Fabrice (33), Soldaat CBRN
Alexander (23), Officier ICT system engineer
Jessica (30), Onderofficier kok
Elisabeth (30), Officier arts
Stéphane (37), Student reservist onderofficier ICT
Frédéric (45), Frédéric, reservist verbindingsofficier bij de marine
Xavier (35), Technisch officier Marine
Matthias (33), Officier tandarts
Sigrid (28), Luchtverkeersleider
Arnaud (38), Bachelor Avionics
Mégane (27), Magazijnier