Evolutie van Defensie

Multinationale training voor de Airbus Atlas A400M

Materieel & uitrusting

In het Spaanse Sevilla krijgt het nieuwe werkpaard van de Belgische Luchtcomponent vorm. Zeven nieuwe Belgische transportvliegtuigen A400M Atlas en één Luxemburgs exemplaar vervolledigen de vloot van het nieuwe binationale smaldeel in Melsbroek. Die toestellen zijn intussen al grotendeels geleverd.

In Spanje slaat niet alleen het toestel zelf voor het eerst de vleugels uit, Defensie stuurde ook zijn meest ervaren C-130-piloten, loadmasters en technici op trainingen naar het International Training Centre van Airbus in Sevilla.

De knepen van het vak leren ze uiteindelijk door uitwisselingprogramma’s bij operationele A400M-smaldelen van de Britse Royal Air Force of het Franse Armée de l’Air. Vervolgens kunnen ze bij de 15 Wing de omscholing van hun collega’s in goede banen leiden.

Over de A400M

Tijdslijn van de aankoop

Begrippen en activiteiten

Near-zero flight time training

Waar van piloten en loadmasters hun vliegconversie vroeger voornamelijk uitvoerden met vluchten in echte vliegtuigen, gebeurt de training voor de A400M bijna volledig in vluchtsimulatoren.

Binnen het concept near-zero flight time training gebruiken ze vluchtsimulatoren die de cockpit en het gedrag van het toestel waarheidsgetrouw nabootsen tijdens alle vluchtfases, zowel tijdens normale, tactische als noodprocedures.

Basic type rating instructor

Ook in het ITC krijgen onze aangeduide A400M piloten een cursus basic type rating instructor. Zodra ze die op zak hebben, mogen ze zelf instructie geven in de vluchtsimulator en op het vliegtuig. Vanaf dan kan onze Luchtcomponent zelf instaan voor de opleiding van zijn piloten.

EATC

Het European Air Transport Command (EATC) is een Europese eenheid, gebaseerd in Eindhoven, Nederland. Het EATC staat in voor militair luchtvervoer, brandstofbevoorrading in de lucht en aeromedische evacuatie.

Het doel is de doeltreffendheid en efficiëntie van het militaire luchtvervoer van de lidstaten te verbeteren door middel van doorgedreven samenwerking en planning. Het EATC zal op die manier tot 138 A400M-vliegtuigen beheren en aansturen, uit België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg en Spanje.

Naast de A400M zal ook de introductie van de A330 MRTT-tankvliegtuigen de capaciteiten van de internationale EATC-vloot verbeteren

OCCAR

De OCCAR (Organisation conjointe de coopération en matière d’armement: gezamenlijke organisatie voor samenwerking op gebied van defensiematerieel) werd in 2003 geselecteerd als agentschap om de contractuele belangen te behartigen van de launching nations (Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Spanje, Turkije, België en Luxemburg). Met een initiële afname van 180 A400M-transportvliegtuigen (uiteindelijk 174) voor de launching nations ging het om het grootste en duurste Europese militaire ontwikkelingsprogramma van zijn tijd.

Onze missies

Onze veiligheid begint in het buitenland. Daarom geven honderden militairen dagelijks het beste van zichzelf in operatiegebieden over de hele wereld.

Onze missie in

Oost-Europa

Sinds 2014 zijn de relaties met Rusland opnieuw gespannen. De NAVO versterkt haar aanwezigheid in Oost-Europa om zo haar vastberadenheid te tonen, zowel op land (Enhanced Forward Presence), in de lucht (Baltic Air Policing) als op zee (Standing NATO Mine Countermeasures Group). Op 24 februari 2022 werd met de Russische inval in Oekraïne duidelijk dat de inspanningen van de NATO niet overbodig zijn.

Onze missie Oost-Europa

Onze missie in

België: DOVO

De Dienst voor Opruiming en Vernietiging van Ontploffingstuigen (DOVO) heeft haar hoofdkwartier in Oud-Heverlee. Ze staat in om achtergebleven munitie en niet-ontplofte explosieven op te ruimen, te neutraliseren en te ontmantelen.

Onze missie België: DOVO

Onze missie in

de Benelux: QRA

Onze Luchtcomponent bewaakt samen met Nederland permanent het luchtruim boven de Benelux. Een radarsysteem en -operatoren houden een oogje in het zeil. Om België en zijn inwoners te beschermen, kunnen jachtvliegtuigen verdachte toestellen in het luchtruim onderscheppen, controleren en desnoods neutraliseren.

Onze missie de Benelux: QRA
Werken bij Defensie

Geen job, wel een missie.