-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

A-109 Hirundo

A-109 Hirundo

De AGUSTA 109 is een snelle, krachtige tweemotorige helikopter met twee motoren, met één hoofdrotorsysteem en een anti-torsie staartrotorsysteem.
Het tweemotorige ontwerp, dat helikoptervluchten op hoge kruissnelheid en met een hoge veiligheidsfactor mogelijk maakt, maakt de A109 bijzonder geschikt voor snel transport van personeel of lading.
Om trillingen en geluidsniveaus te verminderen en optimaal comfort te bieden bij hoge snelheden, werd een volledig scharnierende hoofdrotor met vier bladen essentieel geacht. Dit type rotorsysteem biedt zowel een hoog regelvermogen als een hoge demping. Het hogere stuurvermogen maakt het mogelijk om een breed zwaartepuntbereik te creëren.
De A109 is geschikt voor zes passagiers plus de bemanning (twee plaatsen) in alle comfort en heeft nog steeds voldoende ruimte voor een aanzienlijke hoeveelheid bagage. De ruime cabine heeft ingebouwde voorzieningen om tal van alternatieve interieurvoorzieningen mogelijk te maken, waardoor de helikopter kan worden aangepast voor verschillende rollen, zoals persoonlijke eisen van de directie, passagiersdienst, vrachtvervoer, luchtambulance, zoek- en reddingsacties.
Tijdens het ontwerp is er in het bijzonder op gelet om een schone aërodynamische vorm te ontwikkelen om de hoogst mogelijke snelheid in verhouding tot het geïnstalleerde vermogen te bereiken, waardoor de bedrijfskosten per kilometer worden verlaagd. Het casco is van metalen constructie en heeft ingebouwde voorzieningen voor een snelle installatie en/of verwijdering van de vele optionele accessoires die beschikbaar zijn in de installatiekits na levering.

Momenteel zijn er twee versies in gebruik bij Defensie: BA en BAi. De BA is de originele versie die in 1992 is aangekomen. De BAi heeft een IFR update (Nieuwe Garmin GPS, een geïntegreerde 8,33kHz VHF radio, nieuwe EHSI's). Deze nieuwe instrumenten werden allemaal geïntegreerd in een nieuw ontworpen dashboard.

Vanaf 2020 zullen alleen nog BAi versies in gebruik blijven. Het huidige vliegplan voor 2019 is 2200 vluchten.

Technische Fiche:

Constructeur
Augusta Westland

Afmetingen
Hoogte : 3,50 m
Lengte : 11,44 m
Diameter met draaiende hoofdrotor : 13,06 m
Diameter staartrotor : 2,00 m

Gewichten
Leeg : 1.944 kg
Maximum : 2.850 kg
Antitank versie : ± 2.100 kg
Liaison versie : ± 2.000 kg
Tankinhoud : 580 l

Rotors
Hoofdrotor : 4 bladen
Staartrotor : 2 bladen

Motor
Merk : Rolls-Royce
Type : 250-C20R1
Aantal : 2
Vermogen : 450 SHP

Prestaties
Actieradius : ± 530 km
Autonomie antitank versie : ± 1 u 50 min
Autonomie liaison versie : ± 2 u 30 min
Kruissnelheid : 209 km/u
Maximum snelheid : 244 km/u
Stijgsnelheid: 11,5 m/s
Plafond : 4.570 m

Bemanning
2 piloten en 6 personen

Antitank versie
4 lanceerbasissen voor telkens 2 HELITOW 2A raketten

Algemeen
In dienst sinds :1992
Aantal in dienst : 20

Opdrachten

  • Hulp aan de natie
  • Dringende humanitaire hulp
  • Gewapende militaire inzet op het nationale grondgebied
  • Evacuatie van landgenoten uit crisisgebieden
  • Vredesoperaties
  • Medische evacuatie

ALTHEA, KFOR, BELHELI (1-7), Benin, NRF, EUBG