Publicprocurement.be is de portaalsite overheidsopdrachten van de dienst Overheidsopdrachten van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning in samenwerking met de dienst Overheidsopdrachten van de Kanselarij van de Eerste Minister.
Op deze portaalsite vinden ambtenaren en ondernemingen alle informatie (handleidingen, voorbeelddocumenten, contacten, enz.) omtrent de verschillende aspecten van de overheidsopdrachten, beginnende met de wetgeving t.e.m. de elektronische verwerking van de overheidsopdrachten.
Een goed dossier opstellen is niet eenvoudig. Enkele adviezen kunnen daarbij helpen. Lees het bestek grondig en zeker voorafgaand aan een informatievergadering. Gebruik een informatievergadering om vragen te stellen en verduidelijkingen te vragen. Wees aanwezig op een verplicht plaatsbezoek. Begin tijdig aan de opmaak van de aanvraag tot deelneming/offerte. Controleer goed of alle gevraagde documenten zich wel degelijk bij de aanvraag tot deelneming/offerte bevinden. Vermijd schrijf- en rekenfouten. Elke opdracht is specifiek, maak er geen routineklus van! In geval van twijfel, aarzel niet om de aanbestedende overheid vermeld in het bestek te contacteren. Lees zeker ook aandachtig de meest gemaakte fouten.
Onregelmatige ondertekening
Niet voldoen aan de uitsluitings- en/of selectiecriteria
Fouten in samenvattende opmeting of inventaris
Inhoudelijke onregelmatigheid
Foutief taalgebruik
Ontbrekende gevraagde documenten
Foutieve prijsherzieningsformule of foutieve vermelding van prijzen en/of indices
Foutieve of onvoldoende lezing van de opdrachtdocumenten
Geen rekening houden met rechtzettingen
Niet-conformiteit inzake technische specificaties
In de uitoefening van zijn/haar/hun functie komt een personeelslid van het Ministerie van Landsverdediging (Defensie) soms op een of andere manier (on)rechtstreeks in contact met economische operatoren (bv. in het kader van verwervingsprocedures (aankoop, huur, huurkoop, leasing…), van de uitvoering en/of opvolging ervan, van onderzoek- en/of ontwikkelingsprogramma’s, enz.).
In voorkomend geval dienen onderstaande gedragsregels te worden eerbiedigd:
1. Wanneer het personeelslid van het Ministerie van Landsverdediging (Defensie) in de uitoefening van zijn/haar/hun functie, kennis heeft van vertrouwelijke gegevens, is hij/zij/die tot geheimhouding verplicht en moet de nodige discretie aan de dag worden gelegd, zowel tijdens de contacten met economische operatoren als in de professionele en privé-omgeving. Hij/zij/die zal ervoor zorgen dat een derde nooit toegang krijgt tot die vertrouwelijke gegevens in zijn/haar/hun bezit. Deze bepaling blijft gelden zelfs na de (definitieve) ambtsbeëindiging van het personeelslid.
2. In de uitoefening van het ambt zal het personeelslid van het Ministerie van Landsverdediging (Defensie) zich niet laten leiden door privébelangen. Indien hij/zij/die bovendien persoonlijk of via een tussenpersoon belang heeft in één van de kandiderende en/of inschrijvende en/of deelnemende economische operatoren, zal hij/zij/die niet tussenkomen bij de voorbereiding, de plaatsing, de gunning en de uitvoering van de opdracht. In het kader van de regelgeving voor overheidsopdrachten wordt hierbij in het bijzonder verwezen naar het artikel 6 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en het artikel 9 van de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied.
3. Het personeelslid van het Ministerie van Landsverdediging (Defensie) oefent zijn/haar/hun ambt op loyale, zorgvuldige, integere en onpartijdige wijze
4. Alle akten en geschriften worden zowel schriftelijk als digitaal correct opgesteld zodat er nooit een verdenking kan zijn van valsheid in geschrifte of op andere duurzame dragers of van informaticabedrog kan bestaan.
5. Met economische operatoren wordt slechts contact opgenomen en worden slechts ontmoetingen georganiseerd indien noodzakelijk voor de dienst en in naam van het Ministerie van Landsverdediging (Defensie).