Integriteits- schendingen

Fraude, wantoestanden of onregelmatigheden zijn in strijd met de waarden en normen van Defensie. Ze ondergraven een positieve werkcultuur en het vertrouwen van de maatschappij in de correcte uitvoering van de opdrachten van Defensie. Door integriteitsschendingen te melden, help je het algemeen belang beschermen en voorkom je dat deze zich in de toekomst herhalen. Het interne meldingskanaal bij het Inspectoraat-generaal staat open voor elke persoon in een werkrelatie met Defensie. Indien nodig, kan een melder bescherming vragen tegen nadelige maatregelen (represailles) en rekenen op ondersteuning.

Een integriteitsschending melden?

Je hebt de keuze tussen het eigen meldingskanaal van Defensie of het externe kanaal bij de Federale Ombudsman of bij het Comité I (wanneer het over een integriteitsschending bij de Algemene Dienst Inlichting en Veiligheid (ADIV) gaat). Publiek je verhaal doen, via de (sociale) media bijvoorbeeld (= openbaarmaking), kan enkel onder strikte voorwaarden, wil je als melder beschermd zijn. Lees hier meer over de externe kanalen en openbaarmaking.

Wees voorzichtig met welke informatie je deelt. Geclassificeerde informatie mag je bijvoorbeeld niet overmaken aan het interne meldingskanaal, andere soorten beschermde informatie weer wel. Het bewust uiten van valse beschuldigingen is vanzelfsprekend een slecht idee. Lees er hier meer over.

Niet elk probleem is een integriteitsschending die het meldingskanaal kan onderzoeken. Onder de tegels vind je alle info om goed geïnformeerd een melding te maken.

Heb je nog vragen, contacteer dan het interne meldingskanaal: wij helpen je graag verder.

Wat is een integriteitsschending?

Volgens de wettelijke definitie, is er sprake van een integriteitsschending wanneer iemand

  • in een werkgerelateerde context
  • zijn functie uitoefent in strijd met de toepasselijke wet- en regelgeving en/of deontologie
  • waarbij het algemeen belang wordt bedreigd of geschaad, dat wil zeggen dat die feiten niet louter één enkele persoon individueel raken, maar iedereen zouden raken die zich in dezelfde toestand zou bevinden.

Dit zijn enkele concrete voorbeelden:

  • Een personeelslid aanvaardt uitnodigingen voor etentjes en evenementen van een onderneming die meedingt naar een overheidsopdracht voor Defensie.
  • Een dossierbeheerder behandelt bepaalde aanvragen van personeelsleden welwillender in ruil voor giften of gunsten. 
  • Een dienstchef bevoordeelt een bevriende kandidaat in een selectieprocedure voor een burgervacature.
  • Een personeelslid van Defensie gebruikt een dienstwagen voor privéreizen. 
  • Een chef van de werkplaats in een militair kwartier zorgt niet voor de nodige veiligheidsuitrusting om zijn teamleden te beschermen bij gevaarlijke werken. 

Er geldt geen tijdsbeperking: je kan voorbije, huidige of toekomstige integriteitsschendingen melden.

Wat is geen integriteitsschending?

Hoe melden bij het interne meldingskanaal van Defensie?

Elke persoon in een werkrelatie met Defensie in het verleden, heden of toekomst, ongeacht zijn statuut, kan een integriteitsschending melden: militair, kandidaat-militair, statutair of contractueel burgerpersoneelslid, stagiair burgerpersoneel, maar ook andere statuten zoals CCF, werknemer E-Gov, leverancier, aannemer of dienstverlener en hun onderaannemers.

Een veronderstelde integriteitsschending begaan binnen Defensie (ook bij de Algemene Dienst Inlichting en Veiligheid (ADIV)), meld je:

  • via het online formulier (ook anoniem)
  • op afspraak in Evere (Kwartier Koningin Elisabeth, Eversestraat 1, 1140 Brussel). Stuur hiervoor eerst een mail, zodat we een afspraak kunnen inplannen.
  • via mail

 

Belangrijk als je tot Defensie behoort

Neem eerst contact op met je hiërarchische lijn (directe chef, CSM, RSM of Korpscommandant). In een aantal gevallen kan je hiërarchie het probleem mogelijk meteen verhelpen.

Als je oordeelt dat je hiërarchische lijn geen of onvoldoende gevolg geeft aan je bezorgdheden, er zelf bij betrokken is, of indien er een risico op nadelige maatregelen (represailles) bestaat, dan kan je een melding doen.

Wat gebeurt er na jouw melding?

  • We bevestigen de ontvangst van je melding binnen 7 werkdagen.
  • Wij gaan vervolgens na of je melding ontvankelijk is op grond van de informatie die je overgemaakt hebt en of wij de bevoegde dienst zijn om je melding te behandelen. Zo niet, verwijzen we je door naar de juiste dienst of instantie. Zo ja, bekijken we of we meteen oplossingen kunnen voorstellen of dat er een grondig onderzoek nodig is. Je krijgt hierover bericht uiterlijk binnen 15 werkdagen.
  • Indien een onderzoek wordt opgestart, krijg je een eerste feedback ten laatste 3 maanden na de ontvangstbevestiging van je melding en nadien bijkomende feedback elke 3 maanden tot het dossier is afgehandeld.
  • Ten slotte stellen we een onderzoeksrapport met aanbevelingen op en maken dit over aan de Chef Defensie (die instaat voor de verdere opvolging). Je ontvangt ook een feedback over het resultaat van het onderzoek.

Bescherming tegen nadelige maatregelen (represailles) en ondersteuning?

Een klokkenluider die binnen een organisatie iets aanklaagt dat misloopt, wordt doorgaans niet op applaus onthaald. Mogelijk word je, ondanks alle inspanningen om je identiteit te beschermen, toch geconfronteerd met een negatieve maatregel (represaille) omwille van je melding, zoals een ontslag, een tuchtmaatregel, een negatieve evaluatie, de weigering van opleidingen of een mutatie.

Indien je melding ontvankelijk is, dan ben je beschermd door de Federale Ombudsman tegen (pogingen tot, dreigingen met en effectieve) represailles. Stuur hen hiervoor een uitdrukkelijk verzoek. Represaillebescherming ten gevolge van meldingen van integriteitsschendingen bij ADIV, richt je aan het Comité I.

Pas op: je hebt geen recht op deze bescherming als je moedwillig onjuiste of oneerlijke informatie hebt doorgegeven.

Deze bescherming ook gewaarborgd voor de collega’s die je bijgestaan hebben bij je melding, of die meegewerkt hebben aan het onderzoek, en ook voor familieleden die represailles ondervinden.

Personen die toch represailles nemen ten opzichte van een beschermde persoon, lopen het risico van een tucht- of strafrechtelijke sanctie indien bewezen wordt dat deze represailles rechtstreeks verband houden met de melding of deelname aan het onderzoek.

Verlies van bescherming

Je kan je bescherming verliezen, na afsluiting van het onderzoek:

  • als beschermde persoon wanneer blijkt dat je zelf betrokken was bij de vastgestelde integriteitsschending;
  • als melder wanneer je bewust onjuiste informatie hebt gemeld.

Er is voor de beschermde personen ook ondersteuning voorzien, onder meer op financieel, psychologisch of juridisch vlak bij het Federaal Instituut voor de Bescherming en de Bevordering van de Rechten van de Mens (FIRM).

Niet tevreden met de feedback van het interne meldingskanaal?

Als melder heb je de vrije keuze tussen het interne of een extern meldingskanaal. Heb je een integriteitsschending gemeld bij het interne meldingskanaal van Defensie en ben je niet tevreden met de feedback, dan kan je je steeds wenden tot het externe meldingskanaal bij de Federale Ombudsman of het Comité I (voor integriteitsschendingen begaan bij de Algemene Dienst Inlichting en Veiligheid (ADIV)). Meer info kan je hier vinden.

 

Hoe verwerken we je persoonsgegevens?

De medewerkers van het interne meldingskanaal van Defensie ondertekenden de gedragscode van het inspectoraat-generaal van Defensie en werken onder een bijzondere geheimhoudingsplicht. Dit wil concreet zeggen dat je identiteit in alle vertrouwelijkheid wordt behandeld. Tenzij je hiervoor uitdrukkelijk je toestemming geeft, mogen we je identiteit niet bekend maken aan personen buiten het interne meldingskanaal van Defensie, uitgezonderd wanneer je melding over strafbare feiten gaat, want dan kunnen we verplicht zijn om deze aan de gerechtelijke autoriteiten door te geven. Er kunnen ernstige sancties volgen voor wie de geheimhoudingsplicht niet naleeft.

Je kan meer informatie vinden over hoe we je persoonsgegevens verwerken in de privacy statement van IG.