-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Baltic Air Policing

Baltic Air Policing

De bewaking van het NAVO-luchtruim is een collectieve verantwoordelijkheid van de lidstaten. Daarvoor moeten er op erg korte tijd luchtverdedigingsmiddelen beschikbaar zijn.

Voor lidstaten die niet beschikken over een luchtverdedigingscapaciteit (Luxemburg, IJsland, Slovenië en de Baltische staten) bestaan er akkoorden om de veiligheid van hun luchtruim te verzekeren. In het geval van de Baltische staten (Estland, Letland en Litouwen)  voeren de NAVO-lidstaten om de beurt die missie uit met hun eigen luchtverdedigingsmiddelen.

In maart 2004 was België het eerste land dat het luchtruim boven de Baltische staten beschermde. Die waren toen net tot de NAVO toegetreden. Sindsdien heeft ons land al zeven keer het commando op zich genomen. Elke missie duurt vier maanden, waarbij ze dag en nacht het luchtruim bewaken. De Belgische F-16’s voeren noodinterventies uit: ze escorteren elk vliegtuig zonder vluchtplan tot het de bewaakte zone heeft verlaten.

De luchtbewakingsmissie helpt om de integriteit van het NAVO-luchtruim in de Baltische regio te verdedigen en te versterken. De missie staat onder het bevel van het NAVO-luchtcommando en wordt tactisch geleid door de centra voor gecombineerde luchtoperaties in Uedem (Duitsland) en Torrejon (Spanje).

In 2020 ontplooit België voor die missie een detachement van vier F-16’s en een zestigtal militairen op een basis in Litouwen.

 

recente artikelen

Belgische F-16's blijven speurhonden van Baltisch luchtruim

Al sinds 2004 stelt Defensie zijn personeel en middelen ter beschikking van de NAVO tijdens de operatie 'Baltic Air Policing' (BAP). Op de Litouwse luchtmachtbasis van Šiauliai staan vier Belgische F-16's de klok rond beschikbaar om interventies uit te voeren. "Onze toestellen grepen sinds september 2019 al twintig keer in", aldus de detachementscommandant.