-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Vernieuwde Leopold I begint aan tests

Vernieuwde Leopold I begint aan tests

Het gemoderniseerde fregat Leopold I maakt zich weer op voor nieuwe opdrachten. Uitgerust met nieuwe detectiesystemen keerde het op 7 september 2013 terug van Den Helder naar zijn thuishaven Zeebrugge. Nu begint de bemanning aan een reeks trainingen en tests om zich klaar te maken voor komende missies.

Gedurende twee jaar onderging de Leopold I moderniseringswerken bij het Marinebedrijf in Den Haag. Die maken deel uit van het programma waarmee de Belgische en de Nederlandse marine hun fregatten aanpassen aan nieuwe dreigingen en opdrachten, zoals piraterij.

De meest opvallende nieuwigheid is de nieuwe mast met twee nieuwe sensoren voor het Seastar- en Gatekeeper-systeem. De Seastar is een radar voor oppervlaktebewaking, ontwikkeld om in alle weersomstandigheden kleinere objecten zoals bootjes, zwemmers en zelfs periscopen op te sporen. De Gatekeeper is een beveiligingssysteem dat zelfstandig (zeer) kleine objecten kan detecteren en identificeren. Wanneer een schip voor anker ligt in een haven of voor de kust, observeren de infrarood- en hogeresolutiecamera's 360 graden rondom het schip.

Daarnaast kreeg de Leopold I nieuwe besturingssystemen voor de commandocentrale (het Combat Management System) en de technische centrale (het Integrated Platform Management System). Het aangepaste helikopterdek kan voortaan ook zwaardere helikopters aan boord nemen, zoals de nieuwe NH90.

Het Marinebedrijf voerde ook een aantal technische verbeteringen door, die tegemoetkomen aan de nieuwste milieunormen. Ze stemden het koelsysteem af op de nieuwe apparaten en op operaties in warmere klimaatzones.

Tijdens de moderniseringsperiode zat de bemanning van de Leopold I niet stil. Gedurende die twee jaar voerden ze het onderhoud uit en maakten ze zich alvast vertrouwd met de nieuwe apparatuur.

Nog tot eind maart 2014 zal het fregat een reeks trainingen en tests doorlopen, eerst in Zeebrugge en nadien in Plymouth (VK). Daar moet de bemanning bewijzen dat het fregat volledig klaar is voor nieuwe operaties.