-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Special Operations Regiment maakt kennis met nieuwe luchtreus

Special Operations Regiment maakt kennis met nieuwe luchtreus

 

Het eerste van zeven nagelnieuwe A400M-transportvliegtuigen staat in mei 2020 op de militaire luchthaven van Melsbroek, als alles volgens plan verloopt. Het nieuwe, veelzijdige transportvliegtuig van Airbus wordt een van de nieuwe gezichten van de Belgische militaire luchtvaart. Heel wat eenheden zullen tijdens hun operaties de mastodont van dichtbij te zien krijgen, vooral het Special Operations Regiment (SOR).

Tijdens een bezoek aan producent Airbus in het Spaanse Sevilla, wierpen onder andere Defensieminister Didier Reynders en een delegatie van Belgische en Luxemburgse militairen een eerste blik op onze nieuwe toestellen. Ook de commandant van het SOR, kolonel Vincent Descheemaeker, reisde mee naar het zuiden van Spanje. Zijn troepen zullen de A400M immers regelmatig gebruiken.

"Het is een heel nieuwe capaciteit", weet Descheemaeker. "De A400M heeft een grotere autonomie dan haar voorganger, de C-130. Daardoor kan ze zowel tactische als strategische opdrachten uitvoeren. We kunnen onze troepen verder inzetten en sneller ter plaatse zijn." Met een vluchtbereik tussen 8.700 en 8.800 km worden rechtstreekse vluchten naar verafgelegen (conflict)gebieden mogelijk.

De grotere laadruimte is voor het SOR ook handig qua personeel. De A400M biedt plaats aan 116 volledig uitgeruste paracommando's. Maar zij zijn het natuurlijk gewend om uit de C-130 te springen. Een nieuwe manier van werken dringt zich nu op.

"Er zijn al testen uitgevoerd of we kunnen droppen", vertelt Descheemaeker. "Die testen biedt Airbus niet zelf aan, maar gebeuren onder de verantwoordelijkheid van de landen die het toestel gebruiken. Hiervoor werken we onder andere samen met de Fransen, Duitsers en Britten."

De A400M leent zich uitermate voor luchtlandingsoperaties, een kolfje naar de hand van het SOR. Sprongen van de Special Forces Group op 40.000 voet (12.192 meter) of (humanitaire) cargodrops op amper 15 voet (4,57 meter). Ze behoren allemaal tot het takenpakket van het SOR.

Kolonel Descheemaeker blikt ook nog even vooruit. "Met al de testen en reglementeringen in het vooruitzicht is er heel wat werk aan de winkel. De A400M bevat veel meer elektronica. Verder moeten we voor onze voertuigen de evenwichtspunten in het laadruim bepalen. Ook de werkwijze om troepen te parachuteren zal veranderen. Dat zijn nog maar enkele zaken waarin we onze expertise moeten aanscherpen. De eerste stap is gezet en we moeten vooruit. We zullen van de A400M een operationeel en bruikbaar inzetmiddel maken."

Eind 2021 hoopt het SOR de eerste missies met de A400M uit te voeren.