-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Provinciaal noodplan in Waals-Brabant

Provinciaal noodplan in Waals-Brabant

 

In Waver vond op 28 maart een rampoefening plaats voor een vliegtuigongeval. Om het zo echt mogelijk te maken, namen heel wat betrokken diensten deel.

Volgens het oefenscenario botste rond halfnegen 's morgens een Cessna-burgervliegtuigje met een militaire A109-helikopter. Dat gebeurde boven het geneesmiddelenbedrijf GSK in Waver, waar de vliegtuigcrash ook slachtoffers onder de werknemers maakte. Bovendien ontstond er zo een risico op verspreiding van het poliovirus.

Na de eerste reacties van de activeerde hulpdiensten gouverneur Gilles Mahieu van Waals-Brabant het provinciale noodplan. Gezien de ernst van de situatie was het immers nodig om zoveel mogelijk steun in te roepen. Rond de middag gaf hij een persconferentie om officiële toelichting te geven over de ramp en de genomen maatregelen.

"Defensie was al lang op voorhand bij de oefening betrokken", vertelt luitenant-kolonel Christian Jacquet, van het militaire provinciecommandant van Waals-Brabant. "De planning van de oefening begon al bijna een jaar geleden. Van bij het begin hebben de provinciecommandant Olivier De Groote en zijn officier operaties het scenario klaargestoomd, in samenwerking met andere diensten. Defensie heeft ook de leiding over de oefening. Maar zo'n manoeuvre kan maar slagen dankzij de samenwerking tussen verschillende disciplines en departementen", besluit Christian Jacquet.

Wanneer twee vliegtuigen elkaar raken, storten ze niet noodzakelijk op dezelfde plek neer. De militaire A109 kwam terecht op de terreinen van GSK in Waver, terwijl de Cessna crashte op de zendantennes van de RTBF.

Niet ver van dat wrak vinden we adjudant-chef Vincent, lid van het militair provinciecommando en de organisatie van de oefening. "Hier zijn meerdere militaire ploegen aan het werk", legt hij uit. "Het wrak van de Cessna komt van de basis van Bevekom. Een ploeg van het team Disaster Victim Identification (DVI) heeft gezorgd voor poppen en identificatietekens. Om het echter te doen lijken, heeft de militaire brandweer van Bevekom vuur gemaakt. Daarna heeft een tweede DVI-ploeg de slachtoffers geïdentificeerd en aanwijzingen verzameld voor het verdere onderzoek."

Tussen de opgeroepen militaire ploegen waren ook ploegen voor de eerste en tweede interventie bij luchtvaartongevallen. De 6 Groep voor Communicatie- en Informatiesystemen zorgde voor de militaire verbindingen. Een A109-helikopter bewaakte het luchtruim boven de crashzones en verbindingsofficieren zorgden voor de coördinatie tussen alle diensten en disciplines.