-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Officieren brainstormen over de toekomst van de Marine

Officieren brainstormen over de toekomst van de Marine

 

Op maandag 24 juni organiseerde de Marine de derde editie van de 'Dag van de officier'. Het doel was te brainstormen en ideeën uit te wisselen over de toekomst, het bedrijfsplan en de invloed van de aankomende veranderingen.

De dag begon met een verwelkoming door de stafchef van de Marine, kapitein-ter-zee Jan De Beurme, die zijn visie gaf over de toekomst van de Marine 2030. Hij benadrukte de noodzaak van de dag. Het was alvast geen eenrichtingsverkeer waarbij de staf van de Marine alsmaar informatie gaf aan het officierenkorps zonder terugkoppeling.

Tijdens de inspirerende sessie stond bij verschillende sprekers het bedrijfsplan centraal. Speerpunten, doelstellingen, personeel en opportuniteiten om nog beter te doen kwamen aan bod. Aangezien de Marine vanaf 2024 haar nieuwe eenheden in de vaart brengt, moet ze ambitieus zijn met tal van noodzakelijke infrastructuurwerken om de nieuwe vloot te laten aanmeren.

Ook de oprichting van een Naval Academy kwam ter sprake, waarvan Oostende het epicentrum wordt. In plaats van de marineterreinen in Oostende af te bouwen zal die stad een belangrijke rol spelen voor de Marine-opleidingen. In samenwerking met de Hogere Zeevaartschool van Antwerpen en de VDAB zal Defensie hier algemene opleidingen organiseren. De oprichting van de nieuwe academie kadert in de transitie van het Competentiecentrum van de Marine. Ze vormt niet alleen een meerwaarde voor de Marine maar ook de stad Oostende en het autonoom havenbedrijf zijn vragende partij.

In Zeebrugge wordt volop gewerkt aan de komst van nieuwe schepen en de impact van de bouw van een tweede zeesluis. Aangezien de nieuwe mijnenbestrijdingseenheden anderhalf keer groter en viermaal zwaarder worden dan de huidige mijnenjagers, moeten de kaaien aangepast en verstevigd worden. De bouw van een tweede zeesluis voor de haven van Zeebrugge brengt de Marine in de problemen. Daardoor zou een deel van het tweede militaire dok verdwijnen. Het is nog niet duidelijk wat er dan gebeurt met de gebouwen van het Maritiem Informatie Kruispunt (MIK) en de eenheid voor Mine Countermeasure Vessels Operational Sea Training (MOST) die zich daar momenteel bevinden.

Tot slot werd het personeelstekort aangekaart. De Marine kent het probleem en zoekt naar een doeltreffende oplossingen. In de plaats van een klassieke loopbaan stappen ze over naar de filosofie van een rugzakloopbaan. Dan ben je flexibel genoeg om bijvoorbeeld als specialist in onderzeebootbestrijding tijdelijk op een directie te werken, maar ben je toch nog steeds beschikbaar wanneer een schip een onderzeebootspecialist nodig heeft.

De dag eindigde met een toelichting van divisieadmiraal Wim Robberecht. Als commandant van de Marine benadrukte hij de noodzaak van zo'n bijeenkomst en bedankte alle officieren voor een boeiende en constructieve dag.