-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Nieuw onderzoeksschip Belgica te water gelaten

Nieuw onderzoeksschip Belgica te water gelaten

 

Het toekomstige Belgische onderzoeksschip Belgica werd op 11 februari 2020 voor het eerst te water gelaten. Dat gebeurde op de scheepswerf Freire Shipyard in Vigo, Spanje. De oplevering van het schip in Zeebrugge is gepland voor het laatste kwartaal van dit jaar.

De tewaterlating is een belangrijke mijlpaal die volgt op de kiellegging, het equivalent van de eerstesteenlegging bij een gebouw, net geen jaar geleden. Nu wordt het schip verder afgewerkt en voorzien van alle nodige uitrusting en apparatuur. Na de oplevering in Zeebrugge wordt het schip officieel in de vaart genomen. De kostprijs van het project bedraagt ongeveer 54 miljoen euro.

Na 28 maanden van ontwerp tot ‘ruwbouw’ rolt het zeventig meter lange research vessel Belgica stapvoets het water in. De scheepshoorn blaast en confetti kleurt de lucht.  “De RV Belgica is het resultaat van een verbluffend project”, luidt het bij de Spaanse scheepswerf. Freire, een gerenommeerde werf die al 125 jaar bestaat en gekend is voor de bouw van onderzoeksschepen, kreeg in 2018 de internationale aanbesteding voor de bouw van dit nieuwe ultramoderne oceanografische onderzoeksschip. Het wordt gebouwd met de hoogste normen voor energieverbruik en geluidsemissie in overeenstemming met zijn groene scheepsstatus.

Na de tewaterlating wordt de nieuwe Belgica nu uitgerust met de modernste wetenschappelijke apparatuur. Daarmee kan het onder meer stalen nemen tot op 5.000 m diep. Het nieuwe schip zal ook stil zijn, belangrijk voor o.a. visserijonderzoek, en krijgt een lichte ijsversterking om tijdens de zomer onderzoek te doen in de poolgebieden.

Hoewel de Noordzee het belangrijkste focusgebied van het nieuwe schip blijft, strekt het onderzoeksgebied zich verder uit dan dat van de huidige Belgica. Het loopt noordwaarts tot boven de noordpoolcirkel, verder naar het zuiden inclusief de Middellandse Zee en Zwarte Zee en westwaarts naar de Atlantische Oceaan. Het schip zal over een autonomie van dertig dagen beschikken en jaarlijks tot circa 300 dagen op zee onderzoek uitvoeren. “In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe Belgica groter. Door een verdubbeling aan laboratoriumruimte biedt het plaats aan 28 internationale wetenschappers”, zegt doctor Lieven Naudts, verantwoordelijke van het project New RV van het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen (KBIN).

“De Noordzee is een zee met veel gezichten”, zegt admiraal Yves Dupont, hoofd van de divisie Systemen bij Defensie. “Door het veranderende klimaat zullen er zich ook in onze zeeën en oceanen nieuwe fenomenen verschijnen die we vandaag nog niet kennen, maar waar de Marine moet op voorbereid zijn. Dat kan alleen door nauw betrokken te blijven bij het wetenschappelijk onderzoek en de modellen die daarop gebouwd worden.”

Het project is een samenwerking tussen het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen (KBIN), Defensie en het Federaal Wetenschapsbeleid (BELSPO).  Dankzij de nieuwe Belgica en de Europese omkadering blijft België mee op de voorgrond van de zeegerelateerde wetenschap en technologie. Ons land helpt ook verzekeren dat Europa een wereldleider kan blijven in zeewetenschap en exploratie. Om het onderzoeksschip in de toekomst te ondersteunen levert Defensie het commandopersoneel en de steun in de haven van Zeebrugge. De voorzitter van Freire besloot de ceremonie met de woorden: ”Het schip zal onder de Belgische vlag varen maar ons Spaans hart zal er altijd zijn.”