-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

NAVO AWACS: luchtgevechtsleiders zonder grenzen

NAVO AWACS: luchtgevechtsleiders zonder grenzen

 

Een AWACS of Airborne Warning And Control System is een vliegtuig ontwikkeld voor luchtruimbewaking tijdens gecombineerde luchtoperaties. De Noord-Atlantische Verdragsorganisatie nam de AWACS in 1978 in dienst om het Europese luchtruim te beschermen tegen mogelijke aanvallen van de toenmalige Sovjet-Unie. De basis van het NAVO AWACS-detachement bevindt zich in het Duitse Geilenkirchen, een voormalige basis van de Royal Air Force, vlak bij de Nederlandse grens.

Het vliegtuig werd ontworpen en gebouwd door vliegtuigbouwer Boeing en maakt gebruik van Northrop Grumman radarsystemen, gemonteerd in een aangepaste Boeing 707-romp. De hoogtechnologische radar is de basis voor de verschillende verkennings-, detectie-, commandovoerings- en communicatiesystemen aan boord van het toestel. In militaire middens noemen ze het vliegtuig de Boeing E-3 Sentry.

De crew van een AWACS bestaat uit 15 tot 33 personen van verschillende specialiteiten en nationaliteiten. Ook België neemt deel aan het NAVO AWACS-programma. Onze Luchtcomponent stelt hiervoor zowel piloten, technici, steunpersoneel als luchtgevechtsleiders ter beschikking.

Net zoals in het Control and Reporting Center van Glons moeten de luchtgevechtsleiders aan boord van de AWACS-vliegtuigen het luchtruim waarin zij zich bevinden controleren en beveiligen. Ze moeten alle vliegtuigen die hen toegewezen zijn veilig en correct begeleiden. In operatiezones en conflictgebieden begeleidt de E-3 Sentry alle wapenplatformen zoals gevechtsvliegtuigen tijdens uiteenlopende luchtopdrachten.

In oktober 1980 kreeg de E-3A Component het officiële statuut van internationaal militair hoofdkwartier. Er werken 300 militairen uit vijftien NAVO-lidstaten. De E-3A Component startte zijn vliegoperaties in februari 1982 met de aankomst van het eerste AWACS-vliegtuig en behaalde eind 1988 zijn full operational capability. Sindsdien heeft de E-3A Component niet meer stilgezeten en hebben AWACS-vliegtuigen deelgenomen aan oefeningen en operaties over de hele wereld.