-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Het luchtruim heeft geen pechstroken

Het luchtruim heeft geen pechstroken

 

Net zoals voertuigen moeten vliegtuigen voldoen aan een technische controle en onderhoudsplan, met zeer strenge veiligheidsvoorschriften en functioneringstesten. De reden hiervoor is eenvoudig: er zijn geen pechstroken in het luchtruim.

De F-16-gevechtsvliegtuigen van de Luchtcomponent zijn dit jaar exact veertig jaar in actieve dienst. Tijdens hun vluchten ondergaan ze voortdurend g-krachten. Die g-krachten oefenen een extra mechanische spanning uit op het volledige vliegtuig en dan vooral op de structuur of cel. Die voortdurende spanning is een belangrijke reden waarom de F-16’s zowel preventief als periodiek onderhoud nodig hebben.

In dat onderhoudsprogramma speelt de leeftijd van de vliegtuigen geen enkele rol. De Luchtcomponent kent drie onderhoudsniveaus: het operationele (O-level), het periodieke (I-level) en het structurele (D-level). Het O- en I-level-onderhoud voeren de technici op de luchtmachtbasissen zelf uit. Voor het D-level-onderhoud brengen ze het vliegtuig of het betrokken onderdeel naar de constructeur of een gespecialiseerd labo.

Het O-level-onderhoud zijn de dagelijkse inspecties die de crew chiefs voor en na elke vlucht uitvoeren, het klein preventief onderhoud of herstellingen van technische defecten door systeemspecialisten. Tijdens het I-level of periodiek onderhoud gaat het vliegtuig naar de werkplaats. Daar worden demonteren, controleren en testen ze alle systemen. Bij onze F-16’s is die belangrijke inspectie telkens na 300 vlieguren gepland.

Het technisch personeel, opgedeeld in de groepen cel, motor, bewapening en vliegtuigelektronica (avionics) geeft altijd en overal ter wereld het beste van zichzelf om de operationaliteit van onze F-16-vloot te garanderen.