-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Het logistieke raderwerk in Libanon

Het logistieke raderwerk in Libanon

 

In het militaire kamp in At-Tiri zijn de mechanici in het atelier stevig in de weer. Zij zorgen er immers voor dat de ontmijners dagelijks met hun pantservoertuigen kunnen uitrijden naar hun werkterrein aan de Blue Line: de door VN vastgelegde markeringslijn tussen Libanon en Israël.

Na elke dagelijkse opdracht controleren alle chauffeurs of hun voertuigen nog in orde zijn. Bij eventuele problemen of mankementen wordt het onmiddellijk binnengebracht voor reparatie, waar de mechanici zo snel mogelijk het euvel trachten te verhelpen.

Dit is het werkterrein van Eerste sergeant-chef Chris Peeters van het 18 Bataljon Logistiek uit Leopoldsburg, chef van de mecaniciens, die samen met zijn ploeg de reparatie van de voertuigen onder zijn hoede neemt. “Onze dagelijkse opdracht bestaat erin om alle mankementen zo snel mogelijk te herstellen”, zegt hij. Toch is dat altijd niet zo evident als het lijkt. “Door het aparte klimaat en het bergachtige terrein letten we bij elk voertuig vooral op specifieke problemen die belangrijk zijn voor de veiligheid, zoals de remmen”, vult Peeters aan.

Zijn collega, Sergeant Tom Callebaut, is mecanicien voor de genievoertuigen en treedt hem bij: “Hier in Libanon kan het wel erg warm worden, dus de airco in de voertuigen laat het wel eens afweten. Dat is niet zo fijn voor de inzittenden natuurlijk.”

Toch vindt de jonge technicus het leven in Libanon allesbehalve saai. “We hebben elke dag wel iets anders te repareren. Eigenlijk weten we ’s avonds nooit waaraan we de volgende morgen mogen werken. Dat zorgt wel voor variatie”, glimlacht hij.

De volledige logistieke ploeg in At-Tiri bestaat uit 35 personen: van mecanicien over kok of voedselverantwoordelijke tot preventie-adviseur. Hun werk lijkt voor sommigen misschien onzichtbaar, toch zijn zij het raderwerk dat ervoor zorgt dat de geoliede Belgische machine in Libanon blijft draaien.