-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Helikoptertechnici gaan voorzichtig door

Helikoptertechnici gaan voorzichtig door

 

Sinds 13 maart is door de uitbraak van het coronavirus het leven in ons land stilgevallen. Om te garanderen dat Defensie verder kan blijven werken, stippelde de Chef Defensie de krijtlijnen daarvoor uit in een business continuity plan. Dat was niet anders voor de activiteiten en opdrachten van de Luchtcomponent.

Op de luchtmachtbasis van Bevekom lagen de activiteiten van het smaldeel Rotary Wing Maintenance gedurende een drietal dagen volledig stil, op bevel van de Chef Defensie. Tijdens die pauze dacht het commando van thuis uit druk na over hoe ze de activiteiten konden hernemen. Op die manier wilden ze zorgen dat er voldoende uren gevlogen konden worden met de A109- en NH90-helikopters, rekening houdende met een maximale bescherming van het personeel.

Prioritaire capaciteiten en opdrachten

"In het Air Component Business Continuity Plan heeft de commandant van de Luchtcomponent, generaal-majoor vlieger Frederik Vansina, de essentiële en prioritaire capaciteiten en opdrachten voor de Luchtcomponent bepaald", vertelt commandant Nicolas Uyttenhoef, technisch officier en commandant van het smaldeel Maintenance Rotary Wing. "Ten eerste moeten we het nodige aantal vlieguren genereren om de kwalificaties van de piloten en het cabinepersoneel te behouden. We moeten ook zorgen dat de vloot de vereiste onderhoudswerken ondergaat. Ten derde moeten we waar nodig hulp te bieden aan de natie."

"Die algemene richtlijnen heeft de basiscommandant, kolonel vlieger Danny Vandenberk, omgezet in specifieke taken voor de 1 Wing en het smaldeel Rotary Wing. We moeten te allen tijde de search-and-rescuecapaciteit van de basis in Koksijde kunnen garanderen en helikopters voorzien om verbindings-, verkennings- en medische evacuatievluchten uit te voeren."

Herorganiseren en minimaliseren

"Ons smaldeel beschikt over twee technische teams die elk dertien uur per dag van dienst zijn", vertelt Nicolas. "Tijdens deze crisis overleggen de teams bij de shiftwissel via telewerk. Zo blijven ze volledig van elkaar gescheiden en kan het personeel zijn privéleven organiseren. Het personeel voor de technische ondersteuning en de administratie van het smaldeel werkt vier dagen per week via telewerk van thuis en komt volgens een beurtrol één dag per week naar de basis. Zo is er altijd zo weinig mogelijk personeel op de werkvloer."

"Daarnaast hebben we alle mogelijke maatregelen getroffen om het aanwezige personeel veilig te laten werken. Voor onze magazijniers is het een dagelijkse uitdaging om te zorgen voor voldoende ontsmettings- en reinigingsproducten en persoonlijke beschermingsmiddelen (zoals mondmaskers). Daarbij krijgen ze veel ondersteuning van de logistieke keten van de 1 Wing."

Voorzichtig verdergaan

Bij de start van die werkwijze hebben we de noodzaak ervan duidelijk uitgelegd. Zo konden we op een maximale en professionele ondersteuning van het personeel rekenen. De groepsgeest en sfeer zijn heel goed, wat een positief effect heeft op de werkzaamheden. Vandaag, bijna twee maanden later, zet Defensie samen met grote delen van ons land de eerste stappen naar een exit uit de lockdown. Dit is een nieuwe fase van de epidemie, die nog lang zal nazinderen. Na de fase van business continuity volgt de heropstart.

Voor de Luchtcomponent is dit meer een doorstart naar een normaler werkritme in de nieuwe realiteit. "We zullen nog geruime tijd met het virus moeten leven en bijgevolg de veiligheidsmaatregelen zoals hygiëne, mondmaskers en een veilige afstand accepteren", besluit Nicolas. "We gaan door maar zijn extra voorzichtig en blijven bezorgd om het welzijn van het personeel. Dit is het nieuwe normale leven."

#COVID19BELDEF