-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

De scheepsbrug: het brein van een schip

De scheepsbrug: het brein van een schip

 

Op de scheepsbrug komt alle informatie die het schip verzamelt, samen. De aanwezige wacht verwerkt de relevante informatie en reageert indien nodig op de gepaste manier. De veiligheid van schip en bemanning staat voorop bij elke beslissing.

Onder normale omstandigheden bestaat een wacht op de brug uit drie personen. Alle drie speuren ze constant naar mogelijke gevaren voor het schip. In geval van oefening of incident kan dat echter oplopen tot een tiental personen. Behalve de wacht heeft iedereen nog andere taken te vervullen afhankelijk van zijn of haar functie.

De roerganger is een beroepsvrijwilliger. Hij houdt het schip op koers. Daarnaast loopt hij geregeld wachtrondes over het schip. De opleiding tot roerganger gebeurt aan boord van elk schip en wordt bepaald door de noden van het schip op dat moment.

Verder is er altijd een technicus aanwezig. Hij komt in actie in geval van een technisch probleem in het schip. Met een technisch A2 diploma kan je als onderofficier technicus aan boord aangeworven worden. De specifieke opleiding gebeurt aan boord van de schepen waarop je als technicus werkt.

De officier van wacht houdt toezicht op de activiteiten van de andere aanwezigen op de brug. Om officier bij de Marine te worden, volg je ofwel de officiersopleiding van de Koninklijke Militaire School, ofwel solliciteer je met een masterdiploma van een burgeruniversiteit voor het traject bijzondere werving.

Voor meer informatie over elk van deze functies kan je terecht bij de Informatiecentra van Defensie. Kom zeker ook eens langs op een van de opendeurdagen en de Vaardagen van de Marine!