-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Corona houdt ambulancehelikopter niet aan de grond

Corona houdt ambulancehelikopter niet aan de grond

 

Het coronavirus houdt de wereld voorlopig in zijn macht. Al drie weken leeft ons land in lockdown en is de bewegingsvrijheid van de inwoners sterk beperkt. Overal lege straten en pleinen. Ook op zee lijkt het een stuk kalmer, maar voor de stand-byteams van het 40ste smaldeel search and rescue in Koksijde is het business as usual. Onder het motto 'Aude audenda' staan zij de klok rond paraat om met hun NH90-helikopter uit te rukken en mensen te redden te land, ter zee en zelfs in de lucht.

Boven de vliegbasis van Koksijde manoeuvreren twee NH90-helikopters. Eén ervan is een groene NH90 TTH (Tactical Transport Helicopter) van de zusterbasis in Bevekom. "Tijdens deze crisisperiode beperken de trainingsvluchten zich tot het onderhouden van de noodzakelijke kwalificaties van onze bemanningen", weet Eline, pilote NH90 NFH (NATO Frigate Helicopter) en officier operaties.

"Momenteel voert onze 'CO' Bernie, de baas van het smaldeel, een instructievlucht uit met het stand-by SAR-toestel", gaat Eline voort. "Zo wil hij Jimmy, een van onze nieuwe NH90-piloten, zo snel mogelijk operationeel krijgen. Het andere toestel, de NH90 TTH, is winchingoefeningen aan het uitvoeren om een nieuwe cabin operator, de boordwerktuigkundige, te certifiëren voor het gebruik van de hijslier."

Ook hier gelden quarantaineregels

In het smaldeel merken we een groot verschil met de pré-coronaperiode. De gebruikelijke bedrijvigheid maakte plaats voor leegte en stilte. Slechts een handvol personeelsleden is aanwezig waaronder de bemanning van dienst.

"Volgens de Covid-19-richtlijnen van de chef Defensie werken we met kleine, onafhankelijke teams om onze bemanningen en personeel maximaal te beschermen", verklaart Eline. "Dit betekent dat we onze wachtdiensten steeds met dezelfde collega's draaien om het besmettingsgevaar in te perken. We ontmoeten de andere crews niet."

"Aan het begin van de dienst is er een korte uitwisseling van informatie maar dat gebeurt per specialiteit in hun eigen kantoor, rekening houdend met de veiligheidsafstand. Een SAR-crew bestaat uit vijf personen: twee piloten, een cabin operator, een duiker en een verpleegkundige.

Het coronavirus houdt ons niet tegen

Het vraagt wat puzzelwerk om in de personeelsplanning met alle elementen rekening te houden", weet Eline. "We slagen er alvast in om vier volledige crews samen te stellen om deze bijzondere periode te overbruggen."

"We hebben een protocol uitgewerkt om onszelf te beschermen wanneer we gewonde patiënten oppikken die besmet kunnen zijn", vertelt boordverpleegkundige Luc. "De piloten en cabine-operatoren vliegen met mondmaskers. Wanneer we een patiënt ophalen dragen de duiker en boordverpleegkundige (medic) in de heli naast een mondmasker ook een medisch beschermingspak."

"Zodra er een slachtoffer in de helikopter komt, sluiten we het gordijn tussen de cockpit en de cargoruimte", gaat Luc verder terwijl hij zich voor de avondvlucht klaarmaakt. "De duiker en ik blijven dan bij het slachtoffer, zo diep mogelijk in het ruim op een veilige afstand van de cabine-operator."

De crews gaan ervoor!

"In deze tijden is de veiligheid van onze bemanningen onze voornaamste bekommernis", vertelt Eline terwijl ze de helikopter voor de nachtvlucht inspecteert. "Wanneer ons personeel in goede gezondheid is, hebben we alles in onze macht om onze opdrachten zowel overdag als 's nachts uit te voeren. Daar gaan we voor!"

"Het voorbije weekend hebben we in het windmolenpark voor onze kust iemand met hartklachten opgehaald. Dankzij onze paraatheid geraakte de patiënt op tijd in het ziekenhuis. We wagen wat gewaagd moet worden: aude audenda" besluiten ze met z'n allen, alvorens ze de motoren van de krachtige NH90 opstarten voor een tocht in het donker.

#COVID19BELDEF